22.10.2013

Drammens råeste 2013

Etter å ha deltatt på Kanonløpet og Landfallhytta opp så har jeg fått smaken på motbakkeløp. Det er deilig å kjenne på at kroppen jobber. Du må presse hele veien, både fysisk og etterhvert psykisk. Det blir en kamp mot blodpumpa og hodet - begge vil stoppe, men du vil videre... I motbakkeløp kan man heller ikke bare la tyngdekraften hjelpe deg fremover.. Det er ikke bare å legge seg litt frempå og la bena gå - du må flytte, ikke bare bena, men også hele kroppen oppover i hvert steg du tar... Jobbe jobbe jobbe... hele veien opp... selv etter du har hatt et ublidt møte med den berømte veggen...

Jeg fikk et tips om et motbakkeløp som skulle arrangeres i Drammen og meldte på Edgar og meg. Bjørn skulle bli med som support. Dagen før løpet kom en forkjølelse snikende og satte seg i halsen. Løpsdagen var jeg helt kjørt og halsen verket. Når klokka rundet 14 satt jeg bare og stirret på dataskjermen på jobb og tenkte jeg måtte komme meg hjem i seng... men fornuften vant ikke denne gangen så jeg fortsatte å jobbe. Da jeg kom hjem slang jeg meg på senga og fikk vel 4 minutter før kjæresten hadde middagen klar. Etter middagen rakk jeg 20 min til på øyet før det var dags å dra...

Målet idag var å gjennomføre og å løpe hele veien opp i et fornuftig tempo så kroppen nå kan bli fort frisk igjen:) ...og plan A gikk knirkefritt!!

Da vi kom var det regn i lufta, et par grader og tåkedis. Et perfekt høstvær! Vi ruslet litt oppover i løypa, skravlet og hadde det riktig så hyggelig. Når vi kom ned igjen hadde det kommet flere deltakere. Vi bare kikket på hverandre og lo litt oppgitt... Er dette våre motstandere?? Vi ble ikke skremt engang - vi bare innså at slaget var tapt... Vi hadde ikke en sjans mot disse som så såååå spreke ut!!! Her var det bare å innta sisteplassen, glede seg over andres prestasjoner og heie på Konnerud ungdommen!!

Tiden ble talt ned mot start og vips var vi igang. Som forventet så så vi bare hele gjengen forsvant i et forrykende tempo oppover bakken - "god tur folken's" mumlet jeg også jogget vi oppover. Edgar lå litt foran i starten også tok jeg han igjen på flata. Vi lå jevnt oppover en god stund før han sakket litt etter. Jeg hadde bestemt meg for å holde et jevnt tempo med full kontroll på pusten hele veien og det gikk fint. Jeg fant en fin rytme og jobbet jevnt oppover... I et heng så var det to stykker som gikk og jeg jogget like fort, men jeg gikk ikke.. Det skulle jeg ikke idag på tross av sykdom - jeg skulle bare holde jevn rytme. Jeg sa til han ene at nå var det bare en kilometer igjen for å motivere:)

De siste 5-600 meterne var det satt ut fakler da løypa svingte bort fra lysløypa. Herfra var det slapsete og vått da det hadde snødd der oppe. Jeg hadde løpt jevnt med ei jente som også hadde gått litt og nå var hun rett bak meg. Hun jobbet nok mer enn det jeg gjorde, og skulle for den saks skyld idag, så når hun kom opp på siden av meg så heiet jeg på henne!! Kom igjen!! Idag var ikke dagen for å plukke damer før mål - idag var jeg strålende fornøyd med å ha kommet meg ut i marka, deltatt og jogget hele veien opp til mål. Idrettsglede var også et ord arrangøren selv brukte og det er idrettsglede på sitt beste - det å se andre mestre!!

Når jeg kom i mål sto tryggheten min Bjørn og tok meg imot. Jeg pustet ut, hadde en fotoshoot og leverte inn startnummeret. Startnummerne var trøyer så derfor ble det ikke et nytt startnummer på veggen på kontoret denne gangen... *snufs*

De serverte saft, smoodie, kjeks og bananer på toppen. Edgar kom i mål og etter vi hadde tatt bilder og han hadde levert startnummer og fått påfyll så gikk vi bort til utsiktsplassen (hvor det forøvrig ikke var antydning til utsikt idag grunnet tåkedis) Der hadde de fyret opp bål og hadde premieutdeling. Det var beste dame og beste mann som fikk et gavekort hver - men man måtte være der for å få premien så tredje beste mann som fikk premien.
Edgar kom inn på 25.49 og fikk en fin 7 plass i klassen (av totalt 7 deltakere) og jeg kom inn på 22.52 og klasse-seier!! (av totalt 1 deltaker) Vi er likevel strålende fornøyde!!


Dette var et enkelt og greit arrangement som kan anbefales. Om det blir arrangert til neste år også satser vi på friske kropper og ny pers etterfulgt av bålkos med pølser, marsmallows og kakao:) Takk for turen!!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar