30.06.2013

Østfold triathlon 2013

Østfold triathlon skulle jeg ikke stille i da det var uka før Haugesund, men når gubben skulle være dommer, jeg hadde trenings-tri på timeplanen og det ble lagt ut flere billetter meldte jeg meg på litt sånn impulsivt...

Jeg har slitt med psyken når det gjelder å svømme utover i intet, eller det våte element som det også kalles:) I Østfold var det 500m svømming - en distanse jeg aldri hadde svømt før.. Til sammenligning er det 1900m i Haugesund om 1 uke - en distanse jeg nå hadde innsett at jeg ikke klarte og var klar for å droppe hele IM. Jeg bestemte meg for at jeg skulle svømme i Østfold og bestemme meg på bakgrunn av det om jeg skulle stille i Haugesund eller ikke...

Bøya ligger til høyre for odden til venstre i bildet
Jeg skulle svømme 500m om det så skulle ta en time og jeg måtte stoppe flere ganger for å ta meg sammen - om jeg ikke klarer det så stiller jeg ikke i Haugesund, om jeg klarer det så skal jeg bare kose meg på sykkel og løp. Ikke kjøre max, men bare gjennomføre en treningsøkt!!

Så fikk jeg nyss om at vi måtte hoppe fra brygga - DET GJØR IKKE JEG!! Jeg hadde lest det var vannstart og sendte febrilsk melding til ei i Fredrikstad tri og fikk bekreftet at det var vannstart... Det første jeg gjorde når vi kom bort var å sjekke svømminga. Brygga gikk ned på sidene så det var bare å jumpe uti så det skulle gå fint og bøya var overkommelig.. Vannet virket ikke så stort da det var i en bukt... Jeg gruet meg ikke, var bare så fokusert på å gjennomføre svømminga!!

Du vil ikke tro hvor mange nybegynnere det var der!! Jeg snakket med så mange i garderoben som ikke hadde hatt på seg våtdrakt før, ikke visste hva de skulle ha under og gruet seg for svømming og ei trodde hun skulle sykle 1 mil idag, 2 hadde hun ikke syklet før!! Mange spente debutanter:)

Starten på svømmingen gikk og jeg svømte bryst - kroppen var helt rolig så jeg svømte litt med hodet under vann, men ble litt anpusten og da kom den gamle angsten for høy puls og hjerteinfarkt osv.. så da svømte jeg vanlig bryst med hodet over vann. Jeg svømte forbi flere og til og med to menn som hadde startet 5 min før oss.. Han ene hadde gått over til rygg for å hvile litt.. Når jeg kom til bøya var jeg bare sååååå glad - detta var jo ikke skummelt i det hele tatt.. nå er det bare inn til land.. Det var litt lenger inn enn jeg tenkte for jeg var jo så ivrig nå som det gikk så fint!!!

Jeg kom opp av vannet, ikke svimmel, kvalm eller noe!! Av med drakt, hette og briller - rutinert i skiftesonen!! He he - hadde brukt litt tid, men var ikke noe stress - dette hadde jeg trent på.. og rekkefølgen gikk fint!! Tror nok jeg stoppet litt opp og bare kjente på go'følelsen av å ha klart svømmingen!!! Syklet smilende ut og var nesten litt rørt, men grine har jeg gjort på sykkel før, og det er tungt, så det skulle jeg ikke idag ihvertfall, ingen grunn til det:) :) :)





Den nye sykkelen min har ikke gått så fort og jeg har klaget litt til min kjære så da kjøpte han nye hjul til meg - jeg trodde vel kanskje ikke det var så mye forskjell i forhold til mine ferdigheter, men de nye hjulene hadde visst motor!! Det gikk jo som en drøm!! Suste forbi den ene etter den andre... Heiet på jentene i Tribees som var med alle sammen (bortsett fra ei) Tok bare ut den ene foten ved runding rett før jeg svingte, og ikke begge 200m før... ;)

Syklet rolig da jeg ikke skulle kjøre max idag, men plukket fortsatt syklister og opp bakkene gikk det flott!! Så var det løping - nok engang rutinert i skiftesonen (selv om tiden ikke var den beste - svevde fortsatt på en sky av lykke jeg) Jeg testet nye lisser som ikke måtte knytes og det var supert til en kort joggetur.

Jogget ut og la meg rett i et rolig tempo. Vanligvis når jeg kjører overganger så springer jeg fort først en stund også roer ned litt, men idag skulle jeg ikke maxe, bare fullføre svømmingen og kose meg med treningen for resten...

Hadde klart å trykke riktig på klokka helt til jeg løp ut av T2 - der feilet jeg, trykket på klokka underveis på løpingen og den spilte en melodi og sa jeg hadde fullført multisport... så da fikk jeg bare løpe på feelingen.. Hadde grei pust og koste meg på løpingen:) Stoppet til og med og gikk et par skritt så jeg fikk i meg en halv kopp vann underveis..



På vei tilbake løp jeg fortsatt bak hun i rosa... også koblet konkurransehodet inn og da var det ingen vei tilbake.. Jeg ga på opp en bakke og løp forbi.. Hørte folk heiet å henne så jeg trodde hun spurtet bak og jeg sprang i mål!!! Der ble jeg møtt av ei av Tribee jentene og gubben, men måtte bare ha et minutt til å gå litt for meg selv... finne igjen pusten og kjenne litt på øyeblikket.. Jeg hadde faktisk fullført og SVØMT 500m og det hadde faktisk gått fint!!!!

Hun i rosa var like bak, men jeg kom først over mål - som om det spilte noen rolle...
Fant igjen TribeeJanne og gubben og snart var resten av tribees samlet. Janne kom først av oss alle!! KariAnne perset med 11 minutter og Anne perset med 30 minutter. Siv fullførte sin aller første triathlon med glans!! GRATULERER MED EN STRÅLENDE INNSATS, TRIBEES!!!!! Dere er FLINKE!!!!!!

Solen skinte og tribees skravlet som bare jenter kan;) Koselig å hilse på de andres halvdeler også - de som gjør dette mulig for oss ved å passe barn og hunder, ta bilder og være der for oss!!! :) I dusjen møtte jeg igjen flere av debutantene og de var veldig fornøyde og glade for vel gjennomført.

Nå sitter jeg igjen med følelsen av at jeg klarer å svømme i Haugesund!! Jeg stiller til start, gleder meg til det og svømmer ut. Plan A er å komme til første skiftesonen innen tidsfristen så jeg får lov til å sykle, men om jeg ufrivillig ramler på plan B så skal jeg reise inn til byen og heie på de som fullfører!! Uansett så skal jeg få en fin helg i Haugesund neste helg!!! Jeg er endelig KLAR!!!

Fornøyd!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar