07.07.2015

Irongirl 2015

Irongirl er et 5km løp for jenter i alle aldre. Dette går alltid på fredagen før Ironman 70.3 i Haugesund. Her melder man seg på som individuell, mor/datter eller venninner. Man får en rosa singlet som man har på under løpet. Selve løpet går i samme traseen som løpingen på ironman. Det starter på brygga ved hotell Amanda. Man løper over brygga og vender etter 1,25km før man løper tilbake til start, vender og tar en runde til. Man får da 5 lengder langs brygga med publikum på begge sider!

Vi var i Haugesund da jeg skulle kjøre ironman og Bjørn (mannen) skulle være TD. Vi hadde også med guttungen og et vennepar (Vigdis og Edgar) med deres sønn. Edgar skulle også kjøre ironman på søndag. Gutta var for store for ironkids og feil kjønn til irongirl. For Vigdis går crossfit foran løping og hun hadde hele veien sagt at hun ikke skulle være med å løpe. Jeg var påmeldt før vi dro hjemmefra!!

Dagen før Irongirl ombestemte Vigdis seg og sa hun skulle være med!! Vi ble så stolte av henne og glade for at hun skulle løpe sitt aller første løp så jeg sa at jeg kunne løpe/gå sammen med henne. Dagen etter sto Edgar og meg opp tidlig og tok en løpetur langs kyststien på nedsiden av Haraldshaugen, for jeg måtte jo løpe på fredagen! Det ble 7 digge km i flunka nye salming race sko! Det var som å løpe med tøfler av luft!! Helt fantastiske sko!! Trodde nesten jeg hadde glemt å ta på meg skoa når jeg løp ut fra hotellet!!
Vigdis registrerte seg og på kvelden var vi klare til start!! Det ble arrangert yoga før starten gikk, men med en liten løpeshorts så utgikk yogaen for min del! Vi ble enige om å løpe langs brygga og gå resten, men vi måtte ha over 5km i snitt for å klare å komme inn på 1t som var målet vårt!

Starten gikk og alle løp ut! Vigdis satte avsted i et skikkelig bra tempo og jeg sa at vi må ikke løpe så fort.. Vi kan løpe roligere. Når vi kom over brygga til bakken opp så gikk vi. Nå skulle vi egentlig gå til vi kom ned til brygga igjen, men så sa Vigdis at vi skulle prøve å løpe litt igjen. Vi holdt et fint tempo og løp et stykke før vi gikk igjen. Dette gjorde vi flere ganger og snittet vårt gikk opp. Hun løp mye mer enn jeg hadde trodd i forkant og jeg ble bare mer og mer stolt av henne!!

Når vi kom ned til brygga igjen sa jeg at nå skal vi løpe både frem og tilbake så da løper vi bort til vending, går rundt vending, finner pusten igjen og løper tilbake. Dette gikk strålende og vi løp tur/retur brygga!! Vi tok også igjen noen som hadde begynt å gå. Vigdis løp og jeg smilte som ei sol!!
Dette går supert, gutter! Hun er kjempeflink!! To tomler opp!!
Når vi hadde rundet og var på vei tilbake var det med klump i halsen - så stolt var jeg!! Vi kom ned på brygga for siste gang og speakeren kom ut og løp sammen med oss inn. Vigdis hadde fullført sitt aller første løp og det over all forventning!! Tiden ble 44 minutter og langt under det vi forventet!
Når vi er ferdige med løpet, har drukket litt vann, beundret medaljen og tatt bilder sier speakeren at nå kommer siste deltaker. Han oppfordret oss til å løpe ut og følge henne over brygga og i mål. Vi var en hel gjeng som løp ut og fulgte henne over mål!! Nok engang fikk vi gleden av å se andre mestre!! Hun klarte også å komme i mål før timen var over og det var mange som var stolte av henne! Dette er ekte idrettsglede!!
Flotte medaljer fikk vi også!!
I fjor satte jeg ny pers på 5km her, i år gledet jeg meg over å se andre mestre og lykkes og tok elegant siste plassen i den individuelle klassen!! Jeg er ikke spesielt glad i rosa jenteløp, men dette løpet digger jeg og gleder meg til 2016!!
Tusen takk for at jeg fikk løpe sammen med deg, Vigdis - du er en IRONGIRL!!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar